Hart voor horeca

E-book #TIP 1: Werk een ijzersterk concept uit!

In samenwerking met Adnamics hebben wij een e-book ontwikkeld speciaal voor startende horecaondernemers met hierin 10 tips voor een vliegende start. Hieronder delen we één van de tips uit het e-book. Bent u benieuwd naar het volledige e-book? Klik dan hier!

Een goed concept is key! Jouw onderneming staat of valt met het concept. Neem daarom de tijd om goed te brainstormen over wat voor concept je wilt voeren. Wellicht heb je al een aardig beeld van welke richting je op wilt, maar een concept tot in detail uitwerken vergt veel tijd en energie. Een goede voorbereiding is echter het halve werk, dus zorg ervoor dat je deze tijd ook neemt.  

De basis van het concept 
Als eerst is het tijd voor zelfreflectie: het uitwerken van een ijzersterk concept begint bij jezelf! Jouw onderneming wordt namelijk een verlengstuk van jouzelf. Zorg dat het concept weerspiegelt waar jij voor staat, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Dat worden de pijlers van jouw concept. Naast dat het concept naadloos moet aansluiten op jouw persoonlijke waarden en kwaliteiten, is het van cruciaal belang dat jouw concept onderscheidend en vernieuwend is. Als nieuwe speler op de markt moet je opvallen en jezelf onderscheiden van de concurrentie. Jouw concept moet uniek zijn en iets nieuws bieden. Analyseer actuele trends en ontwikkelingen in de horecabranche en probeer hierop in te spelen met jouw concept. Ontdek en vergelijk verschillende horecaconcepten door deze met eigen ogen te bezoeken. Laat je hier zeker door inspireren, maar blijf ook dichtbij je eigen unieke concept en visie.  

De belangrijkste aspecten 
Er komt veel kijken bij het tot in detail uitwerken van jouw concept. Een goed horecaconcept omvat veel verschillende aspecten die van A tot Z helder dienen te zijn voor een goede consistentie binnen de bedrijfsvoering. De volgende aspecten spelen een belangrijke rol in de conceptuele uitwerking van jouw onderneming: 
 
  • Producten en diensten die je wilt aanbieden. Welke concrete gerechten komen er op jouw menukaart? Ga je speciale arrangementen aanbieden? Welke openingstijden ga je hanteren en welke maaltijden biedt je aan? TIP: Specificeer jouw menukaart op één bepaalde keuken. Een veel voorkomende valkuil is een té uitgebreide menukaart. Onhandig voor de inkoop en versheid van producten en de gastbeleving. 
  • Hoe wil je jouw zaak inrichten? Wat moet het uitstralen? TIP: Laat jouw idee visualiseren door een conceptontwikkelaar!  Dit kan een handige leidraad zijn in de zoektocht naar de perfecte locatie voor jouw onderneming! 
  • Huisstijl/vormgeving. Hoe komt jouw logo, website en menukaart eruit te zien? 
  • Ga je gebruik maken van bezorging en take-away? 
  • Hoe ga je het kassasysteem inzetten in jouw zaak? 
  • In welk marktsegment wil je je bevinden? Hoog en luxe segment of juist wat laagdrempeliger en toegankelijker? 
  • Hoe ga je een unieke gastbeleving creëren? Wat zijn jouw USP’s? 
     
De conceptuele uitwerking omvat veel brainstormsessies en vooronderzoek alvorens je daadwerkelijk het concept op papier kunt uitwerken. Probeer alle ideeën en wensen zo gedetailleerd mogelijk te vertalen op papier. De conceptuele uitwerking van jouw onderneming is dan wel een tijdrovend proces, het is óók een ontzettend leuk en creatief proces en de basis om jouw horecabedrijf verder vorm te geven! 
Naar nieuwsoverzicht

Ander nieuws

Contact

Direct contact

Vindt u niet direct de informatie die u zoekt of heeft u vragen?

Horecamakelaar:

Nick Zuurbier
Aarzel niet en neem gerust contact op voor verder overleg!

Mail of bel ons met al uw vragen of voor het plannen van een afspraak!

 
0226-343220

Of vul ons contactformulier in

Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Klik vervolgens op de knop om akkoord te gaan.