Hart voor horeca

E-book #TIP 2: Stel een ondernemingsplan op

In samenwerking met Adnamics hebben wij een e-book ontwikkeld speciaal voor startende horecaondernemers met hierin 10 tips voor een vliegende start. Hieronder delen we één van de tips uit het e-book. Bent u benieuwd naar het volledige e-book? Klik dan hier!

Een ondernemingsplan vormt de fundering van jouw onderneming. Hierin bepaal je de richting van jouw onderneming. Ondernemen begint bij de vaststelling van een duidelijke visie in de vorm van een ondernemingsplan. Zonder visie geen toekomst! Een zeer belangrijke stap dus. 

Waarom een ondernemingsplan? 
Het doel van een ondernemingsplan is onder andere om van A tot Z jouw missie, visie en doelstellingen te omschrijven. Een  ondernemingsplan biedt houvast voor jouzelf, maar kan ook van belang zijn voor de gemeente, financiers of externe investeerders.  Het opstellen van een ondernemingsplan zorgt ervoor dat er wordt nagedacht over mogelijke obstakels, financiële mogelijkheden of onmogelijkheden, de visie, de marktomstandigheden en uiteindelijk de haalbaarheid van jouw plannen. 

Een ondernemingsplan vormt de basis van jouw bedrijf en reflecteert jouw kernwaarden. Het ondernemingsplan is een handige leidraad bij het maken van toekomstige beslissingen binnen jouw bedrijf en zorgt ervoor dat je dicht bij jezelf blijft. Veelal stel je een ondernemingsplan op voor een periode van ongeveer 5 jaar, maar dien je in de tussentijd ook bijsturing te geven en te anticiperen op marktontwikkelingen en feedback van externe partijen. 

De inhoud van een ondernemingsplan 
De conceptuele uitwerking vormt de basis van een ondernemingsplan. In het ondernemingsplan ga je het bedrijf achter het concept 
verder vormgeven en kijk je naar het grotere geheel en de toekomst. Een onderneming(splan) begint met het opstellen van een 
heldere missie: waarvoor sta je als onderneming? Wat wil je uitstralen? Wat doet de onderneming? Welk probleem los je op en van 
wie? Een visie is veelal gebaseerd op de missie van de onderneming en omschrijft in het kort het lange termijn doel van de 
onderneming. Doelstellingen dragen bij aan de haalbaarheid van de visie. Stel een aantal doelstellingen op voor de komende jaren 
en zorg dat deze SMART-geformuleerd zijn (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). 

Het is zeer belangrijk om marktonderzoek te doen binnen het ondernemingsplan. Onderzoek naar de actuele trends en 
ontwikkelingen in de maatschappij geeft inzicht in waar kansen en bedreigingen liggen. Daarnaast is onderzoek naar jouw 
doelgroep cruciaal voor een uitgebreide doelgroepomschrijving aan de hand van geografische, demografische, psychografische en 
gedragskenmerken.  

Tot slot is het van belang de concurrentie in kaart te brengen door een concurrentieanalyse uit te voeren. Analyseer zowel directe 
als indirecte concurrenten. De KVK bedrijventeller is een handige tool om te achterhalen hoeveel andere ondernemers uit de buurt 
er actief zijn binnen jouw branche. Nu de externe omgeving reeds in kaart is gebracht, kan je ook zeer gemakkelijk een SWOT-
analyse opstellen, waarin je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van jouw onderneming omschrijft. 
In het ondernemingsplan omschrijf je ook jouw marketingstrategie aan de hand van de 4 P’s: prijs, plaats, promotie en personeel. 
Tot slot dien je in jouw ondernemingsplan ook in te gaan op de financiële zaken van jouw onderneming: de verwachte omzet, een 
exploitatiebegroting, een investeringsbegroting en een financieringsbegroting. 
Vorige Naar nieuwsoverzicht Volgende

Ander nieuws

E-book #TIP 1: Werk een ijzersterk concept uit!

In samenwerking met Adnamics hebben wij een e-book ontwikkeld speciaal voor startende...

Gezocht: (horeca)ruimte in het centrum van Almere

Gezocht! Wij zijn in samenwerking met de gemeente Almere op zoek naar een (horeca)ruimte in...

Vacature Assistent Vastgoed 32 - 40 uur per week

Hou je van veel afwisseling in je werk, ben je een energieke teamplayer met organisatietalent én...

Contact

Direct contact

Vindt u niet direct de informatie die u zoekt of heeft u vragen?

Horecamakelaar:

Nick Zuurbier
Aarzel niet en neem gerust contact op voor verder overleg!

Mail of bel ons met al uw vragen of voor het plannen van een afspraak!

 
0226-343220

Of vul ons contactformulier in

Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Klik vervolgens op de knop om akkoord te gaan.