LET OP: Het belang van NEN1010/NEN3140 inspecties in de horeca
Er zijn verschillende reden waarom een NEN3140 / NEN1010 inspectie noodzakelijk is:- De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie om te zien dat uw elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN1010/NEN3140 rapport zal de verzekeraar hoogst waarschijnlijk niet uitkeren bij brand.
- Omdat u zelf brandrisico’s wenst te vermijden en de enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.
- U veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door verhuurder, indien u het onroerend goed waarin uw zaak is gevestigd huurt.
De NEN1010/NEN3140 normen en voorschriften zijn ervoor om de veiligheid van uw elektrische installaties te waarborgen. In de NEN1010/NEN3140 bepalingen staan normen en voorschriften waaraan de installaties moeten voldoen, wat middels inspecties kan worden gecontroleerd en vastgelegd. Een van de manieren om aan derden te tonen dat de installatie veilig is, is derhalve door een NEN1010/NEN3140 (inspectie)rapport te overhandigen.
De NEN1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.
Verzekeraars en Arbowet
De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker, moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal 1 keer in de 3 of 5 jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN1010/NEN3140 rapport zal de verzekeraar hoogst waarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horeca ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.)
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid bij huur van het onroerend goed?
Aangezien veel horeca ondernemers casco huren, waarbij de elektrische installatie veelal de verantwoordelijkheid is van huurder, wordt deze verplichting door verhuurder veelal middels het huurcontract opgelegd aan de huurder. In sommige gevallen behoort de elektrische installatie tot het gehuurde en/of de verantwoordelijkheid van verhuurder. Controleert u uw huurcontract en bijbehorende algemene bepalingen voor de afspraken in uw geval. Bij twijfel kunt u advies inwinnen bij ons kantoor.
Onderhoudscontracten en overige voorschriften
Naast de verplichting vanuit verzekeraars tot regelmatige inspectie van uw elektrische installaties, zijn er nog meer verplichtingen voor de huurder/gebruiker van een horecapand. Een van deze voorschriften is de verplichting tot het afsluiten van onderhoudscontracten voor in het onroerend goed aanwezige installaties (afzuiginstallaties, CV installaties, airco installaties, etc.). Bij brand zal uw verzekeraar ook voor deze zaken de onderhoudscontracten opvragen en hierbij geldt hetzelfde, geen onderhoudscontracten kan aangemerkt worden als reden voor het niet uitkeren van gelden. Verdere voorschriften verschillen per verzekeraar maar zijn bijvoorbeeld het niet plaatsen van vuilcontainers tegen de gevel, voldoende brandblus voorzieningen, bepaalde minimale alarm- en brandsysteem vereisten, etc. Leest u goed uw polisvoorwaarden door of neemt u contact op met uw verzekeringstussenpersoon.
Van Alkemare selecteert in overleg met haar relaties met enig regelmaat interessante informatie voor horeca ondernemers. Deze informatie wordt op onze website en via onze Social Media kanalen verspreid. Dit artikel is opgesteld in samenwerking met dhr. René Meijer, directeur/adviseur van Meijer Assurantiën (www.rmassurantien.nl). Meijer Assurantiën is als verzekeringsadviseur gespecialiseerd in horeca verzekeringen. Wetten en regels veranderen en omstandigheden kunnen afwijken, dit artikel is derhalve onder voorbehoud van fouten en/of wijzigingen. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Auteur(s): René Meijer & Nikki Schaap
Zie hieronder een krantenknipsel van een onderneming die niet in het bezit was van een NEN3140 rapport.
Ander nieuws
Win 2 fusten Princenbier!
Wil jij kans maken op 2 gratis fusten Princenbier?
- Like onze Facebook pagina (...
Begeleiding horecavergunningen
In dit artikel geven wij antwoord op enkele veel gestelde vragen, relevant voor het aanvragen van...
Tips voor lage energiekosten horeca!
Lees hier hoe u op uw energiekosten kunt besparen. Van Alkemare Advies begeleidt ondernemers bij...
Contact
Direct contact
Vindt u niet direct de informatie die u zoekt of heeft u vragen?
Horecamakelaar:
Nick Zuurbier
Aarzel niet en neem gerust contact op voor verder overleg!
Mail of bel ons met al uw vragen of voor het plannen van een afspraak!
0226-343220
Mail of bel ons met al uw vragen of voor het plannen van een afspraak!