Terug naar keuzescherm

Van Alkemare Horeca- & Advies

Begeleiding horecavergunningen

Begeleiding horecavergunningen In dit artikel geven wij antwoord op enkele veel gestelde vragen, relevant voor het aanvragen van horecavergunningen.

Vraag 1: Voor welke horeca concepten moet u een vergunning aanvragen?

In principe dient u voor alle horeca concepten bij de gemeente vergunningen aan te vragen. Welke vergunningen zijn afhankelijk van uw horeca concept. Verkoopt u geen alcohol? Dan voldoet veelal een aanvraag exploitatievergunning. Verkoopt u wel alcohol, dan dient u naast een reguliere exploitatievergunning tevens een drank- en horecavergunning aan te vragen. Sommige horeca concepten worden gezien als detailhandel, denk hierbij aan een ijssalon met enkel een uitgifteloket voor ijsverkoop (zonder consumptie op locatie). Het beleid hieromtrent kan echter per gemeente verschillen. Bij sommige gemeenten is hier geen enkele vergunning voor nodig. Bij andere gemeenten dient u alsnog een exploitatievergunning aan te vragen. Neemt u tijdig contact op met de gemeente waarin u uw horeca onderneming wilt vestigen voor meer informatie over de benodigde vergunningen.

Vraag 2: Welke horecavergunningen zijn er?

De meest gebruikelijke vergunningen zijn:
 
  • De exploitatievergunning
  • De Drank- en Horecavergunning
  • De Terrasvergunning
  • De Bibob toets(soms ook wel genoemd Bibobvergunning)
  • De omgevingsvergunning (gebruikersvergunning)
  • De Speelautomaten vergunning
     
Afhankelijk van uw concept zult u enkele van bovenstaande vergunningen aan moeten vragen. Neemt u tijdig contact op met de gemeente waarin u uw horeca onderneming wilt vestigen voor meer informatie over de benodigde vergunningen.

Vraag 3: Wat is een Bibob vergunning en hoe gaat dit in zijn werk?

De Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) is ten alle tijden noodzakelijk als onderdeel van de exploitatievergunning en/of de Drank- en horecavergunning. Zonder een Bibob toets zullen er geen andere vergunningen worden afgegeven. Middels de aanvraagprocedure voor de Bibob controleert de gemeente hoe u uw toekomstige exploitatie zult financieren. Dit kan zijn uit eigen vermogen (bijv. spaargeld) of uit vreemd vermogen (bijv. financiering van een bank of familie).  De gemeente voorkomt hiermee het gebruik van “zwart geld” en/of geld uit criminele activiteiten. Het onderzoek van de gemeente gedurende deze procedure gaat erg ver, zo dient u veelal aan te tonen hoe u uw spaargeld heeft verkregen (loonstrookjes, bankafschriften) maar ook hoe bijvoorbeeld uw particuliere investeerder zijn geld heeft verkregen (loonstrookjes, bedrijfsactiviteiten, jaarverslagen). Om vertraging in de aanvraagprocedure te voorkomen is het van groot belang om voorafgaand aan de aanvraag de gelden goed in kaart te brengen, voorzien van geldleningsovereenkomsten en verdere onderbouwing. Uw gemeente kan u hier nader informatie over verschaffen. Indien gewenst kunt u dit tevens middels een intake gesprek met één van onze adviseurs voorbereiden.

Vraag 4: Om welke reden(en) kan uw aanvraag voor vergunning geweigerd worden?

Indien u niet wordt goedgekeurd door de Bibob procedure zal uw vergunning worden geweigerd. Andere vaak voorkomende reden voor weigering zijn:
 
  • Het niet volledig aanleveren van de benodigde documenten en/of informatie.
     
  • Indien uw geselecteerde locatie niet beschikt over de juiste bestemming in het bestemmingsplan.
     
  • Indien uw concept niet is toegestaan volgens een plaatselijke verordening of het gemeentelijk horecabeleid.
     
  • Indien de betreffende bedrijfsruimte niet aan de eisen voldoet (denkt u hierbij aan brandveiligheid, afzuiging/ventilatie, minimale oppervlakten, etc.)
     
Om problemen met uw vergunning te voorkomen dient u voorafgaand aan het sluiten van een huur- of koopovereenkomst goed in kaart te brengen welke risico’s u loopt bij de aanvraag van uw vergunningen. Neemt u contact op met de gemeente waarin de betreffende locatie is gelegen en laat u bij twijfel tijdig begeleiden door een specialist.

Vraag 5: Hoelang duurt de aanvraag van horeca vergunningen?

In principe is de wettelijk vastgestelde (en in praktijk gebruikelijke) termijn maximaal 8 weken. Bij sommige gemeentes (afhankelijk van drukte en de wijze waarop u de aanvraag indient) kan dit sneller. In sommige situaties kan de gemeente weigeren de aanvraag in behandeling te nemen wegens het onvolledig aanleveren van de benodigde documenten, wat vertraging op kan leveren. Soms kunnen bijzondere omstandigheden gedurende de aanvraagprocedure leiden tot een verlenging van de maximale termijn van 8 weken. Mocht uw locatie  nog niet over de juiste bestemming beschikken, dan duurt uw aanvraag veelal aanzienlijk langer dan 8 weken. Bereidt u goed voor, verzamel alle benodigde formulieren en documenten en dien zo volledig mogelijk uw aanvraag in om het traject zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Sommige gemeenten bieden ook de mogelijkheid op een tijdelijke gedoogvergunning. Deze vergunning wordt veelal afgegeven bij overdracht van een bestaande horeca onderneming. Let wel, de gemeente behoudt zich altijd het recht om deze gedoogvergunning op een later moment alsnog in te trekken indien er niet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de vergunningen wordt voldaan.

Wist u dat:
 
  • De definitie van de welbekende horeca categorieën 1 tot en met 4 per gemeente verschillen? Zo hebben wij in praktijk bijvoorbeeld subcategorieën langs zien komen (1a, 1b, etc.) waarin bijvoorbeeld werd bepaald dat sommige restaurants géén producten mochten aanbieden voor afhaal of bezorgen (alleen eten op locatie). Ook hebben wij een opsplitsing in vijf in plaats van vier categorieën gezien, en een situatie waarbij het concept lunchroom (veelal categorie 1) bij bepaalde gemeenten onder categorie 2 of 3 valt.
     
  • Bij het veranderen van de functie van een ruimte boven een horecazaak, bijvoorbeeld van opslag of keuken naar woning, er veelal grote investeringen nodig zijn voor het verplicht aanbrengen van extra brandwerende afwerking aan de verdieping eronder?
     
  • Voor het verkrijgen van een drank- en horecavergunning de ruimte minstens 35 m2 groot dient te zijn en onder andere moet beschikken over twee toiletten met voorportaal? (Er gelden andere regels voor slijterijen).
     
Begeleiding bij aanvraag van horecavergunningen

Van Alkemare biedt mogelijkheden op maat voor ondersteuning bij het vergunningentraject. Denkt u hierbij aan:
 
  • Het inspecteren van de bedrijfsruimte waar u uw onderneming wilt vestigen.
     
  • Onderzoek in het bestemmingsplan en de gemeentelijke dossiers en beleidsregels.
     
  • Begeleiding bij het verzamelen van de benodigde formulieren, invullen en indienen van de aanvraag.

Neemt u contact op met ons kantoor voor meer informatie. Klik hier voor ons contactformulier.

Volg ons op Facebook, klik hier voor onze Facebook pagina!
Volg ons op Twitter, klik hier voor onze twitter pagina!

Van Alkemare selecteert in overleg met haar relaties met enig regelmaat interessante informatie voor horeca ondernemers. Deze informatie wordt op onze website en via onze sociale media kanalen verspreid.  Dit artikel is opgesteld door Nick Zuurbier, makelaar en adviseur bij Van Alkemare. De procedures verschillen per gemeente, neemt u contact op met de gemeente waarin u uw onderneming wilt vestigen voor de procedures ter plaatse. Wetten en regels veranderen en omstandigheden kunnen afwijken, dit artikel is derhalve onder voorbehoud van fouten en/of wijzigingen. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

« Terug

Nieuws & Social Media

  • Nieuws
  • Twitter
  • Facebook
Klik hier voor meer nieuws Like ons op Facebook Facebook Volg ons op Twitter Twitter
Webdesign - Techniek - Hosting: Qball Internet B.V.