Hart voor horeca

Hoe staat het met de verkoopprijzen van horecabedrijven? Horecamakelaar tijdens Corona blog #3

Tja, wie had het ooit verwacht. De horeca wederom gesloten. Allereerst hierbij sterkte aan jullie allen! Ik heb iedere dag wel gesprekken met horecaondernemers hierover en ik aanschouw de ontwikkelingen met grote verbazing. Maar goed, daar gaat deze blog niet over en we kunnen langzaamaan wel concluderen dat jij of ik de gevolgen van Corona op dit moment niet gaan veranderen. Hoe bizar en onterecht ook, we moeten de rit uitzitten en ondertussen op zoek gaan naar nieuwe kansen en oplossingen. 

Wel bespreek ik graag de veelvoorkomende vraag: “Hoe staat het nu met de verkoopprijzen van horecabedrijven?” Ik krijg deze vraag tenslotte bijna iedere dag van ondernemers die overwegen iets te kopen of te verkopen en ik zou via deze weg meer inzicht willen geven in mijn bevindingen van afgelopen tijd. 

Mijn persoonlijke bevindingen van de afgelopen 6 maanden:
 
  • Bijna alle bedrijven die wij in verkoop hebben tot op heden, zijn niet Corona gerelateerd in verkoop gekomen. Zij waren al in verkoop vóór Corona of willen simpelweg niet langer wachten.
     
  • Zij hebben aantoonbaar voornamelijk te lijden gehad onder de perioden van sluiting. Zij zijn veelal verder nog gezond.
     
  • Soms is de omzet stabiel gebleven maar tijdelijk verschoven. Bijvoorbeeld bij bedrijven met bezorging. Daar zie je dat tijdens de lockdown de omzet tijdelijk “verschoof” van afhaal of eten op locatie, naar bezorging. In die laatste gevallen, zie je in de maanden daarna dat de verhoudingen tussen afhaal, eten op locatie en bezorging weer normaliseren.
     
  • Sommige bedrijven zijn volledig weerbaar gebleken (of hebben juist extra hoge omzetten gemaakt) en zijn  – ondanks Corona – in verkoop gekomen. Dit zijn juist nu dus goede investeringen voor ondernemers die op zoek zijn naar spreiding van risico’s en “Coronaproof” ondernemen.
     
  • Corona brengt ook nieuwe kansen. Sommige bedrijven gaan wel degelijk tegen aanzienlijk scherpe(re) prijzen in verkoop en dit biedt kansen voor nieuwe ondernemers. Ook komen er bijzondere bedrijven en locaties beschikbaar, die normaal niet beschikbaar waren gekomen, puur omdat de ondernemers het zat zijn om in deze omstandigheden te ondernemen of andere prioriteiten zijn gaan stellen. 
     
  • De bedrijven die onder normale omstandigheden in verkoop zouden zijn gekomen omdat ze niet rendabel genoeg bleken, zijn juist nu niet in verkoop gekomen. Mede hierdoor is het aanbod van te koop aangeboden horecabedrijven afgenomen.
     
  • Het teruglopende aanbod van te koop staande horecalocaties en de verwachting van kandidaat kopers dat ze nu scherp kunnen aankopen, leiden ertoe dat wij regelmatig zoekopdrachten ontvangen, waar we op dit moment geen passende objecten voor aan kunnen bieden. Dit omdat er simpelweg minder aanbod is dan normaal.
     
  • Tijdens een sluiting van de horeca zoals nu het geval, gaan de meeste kandidaat kopers in “sluimer modus”. Kandidaten zijn er nog zeker en ze blijven oriënteren, maar zij wachten af tot zij weer betere toekomstperspectieven zien of de banken weer financieringsaanvragen in behandeling nemen. Na de vorige sluiting van maart tot en met mei, kwamen de kandidaten ca. 2 maanden daarna weer in actie en werden er weer deals gesloten.

Hoe staat het nu met de verkoopprijzen van horecabedrijven?

Tijdens een algehele horecasluiting zoals nu, is horeca nagenoeg niet verkoopbaar. Echter, snel daarna als het vertrouwen weer groeit en de markt weer in beweging komt, is horeca zeker nog goed verkoopbaar. Er zijn wel behoorlijke prijsverschillen met duidelijk onderscheid tussen de twee volgende categorieën:

Mindere of niet rendabele horecabedrijven
Prijzen staan onder druk voor bedrijven die tijdens of vóór Corona onvoldoende omzet hebben gerealiseerd, maar wij zien dat de verkoopprijzen tot op heden nog wel acceptabel zijn geweest voor verkopers. Belangrijk in dat soort gevallen, is dat de verkoopopbrengst genoeg is om de schulden af te lossen. Dit laatste zal straks een uitdaging worden, als de schulden voor velen te ver zijn opgelopen. Vandaar ook mijn waarschuwing hierover in mijn eerdere blog, om niet te lang te wachten met de beslissing om in verkoop te gaan.

Rendabele horecabedrijven
Gezonde bedrijven, die zogezegd Coronaproof zijn gebleken, zijn minimaal gezakt in prijs. De verkoop van dat type horecabedrijven duurt wel langer dan normaal vanwege de onrustige markt, moeizame financiering via banken en terughoudendheid bij kandidaat kopers. Maar hier leidt Corona tot op heden dus (nog) niet tot enorme prijsdalingen. Deze verkopers hebben tenslotte ook geen haast met verkoop en wachten rustig af.

Ik heb helaas geen prachtige grafieken of tabellen met precentages. Het bijhouden en uitwerken daarvan zou mij weerhouden van dingen waar ik nu liever tijd in steek en het is mijn inziens te vroeg om concrete conclusies te trekken. Maar goed, ik hoop hierbij een beeld te hebben gegeven voor wie hier dan ook meer inzicht in wenst. Onderstaand ook nog een aanvullend artikel uit het NHD vanmorgen, gerelateerd aan het onderwerp van deze blog.

Overweeg jij je horecabedrijf te verkopen, een horecabedrijf te starten of wil je gewoon eens een bakkie doen en verder praten over de inhoud van deze blog? Neemt contact met mij op! Tel: 0226-343220 of mail naar info@vanalkemare.nl.

Succes allemaal!

Vriendelijke groet,

Nick Zuurbier
Directeur / Horecamakelaar
Van Alkemare Horecamakelaardij

Tijdens Corona gaat er veel – veelal negatief - nieuws rond en wordt er veel gespeculeerd. Van ondernemers tot banken en andere grote organisaties, iedereen probeert in de toekomst te kijken en te voorspellen wat de horeca staat te wachten. Vaak word ik gevraagd naar mijn gedachten en ervaringen over verschillende onderwerpen. In deze reeks van blogs deel ik mijn dagelijkse bevindingen. Kijk ik zo min mogelijk vooruit, maar voornamelijk naar “het nu” of terug naar wat ik in de praktijk met eigen ogen heb kunnen zien. Constant op zoek naar oplossingen voor problemen. Geen fabels, geen voorspellingen, geen verregaande onderzoeken, maar de persoonlijke ervaringen en overwegingen van één horecamakelaar in tijden van Corona. En sorry, ik ben vaak wat lang van stof…

Artikel NHD 23-10-2020:
Vorige Naar nieuwsoverzicht Volgende

Ander nieuws

Horeca massaal te koop! Of niet? Horecamakelaar tijdens Corona blog #2

Staat heel horeca Nederland te koop? Ik werd onlangs gebeld door een journalist die vermoedde dat...

Horeca technisch failliet! Of niet? - Horecamakelaar tijdens Corona blog #1

Horecamakelaar tijdens Corona blog #1: Horeca technisch failliet! Of niet? Het is nu...

Maak kennis met: Breakout by Intermezzo

In deze aflevering maakt u kennis met de mengformule Breakout in Alkmaar, een combinatie van...

Contact

Direct contact

Vindt u niet direct de informatie die u zoekt of heeft u vragen?

Horecamakelaar:

Nick Zuurbier
Aarzel niet en neem gerust contact op voor verder overleg!

Mail of bel ons met al uw vragen of voor het plannen van een afspraak!

 
0226-343220

Of vul ons contactformulier in

Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Klik op de knop om akkoord te gaan. Je kunt je keuze later wijzigen.