Terug naar keuzescherm

Van Alkemare Horeca- & Advies

Horeca technisch failliet! Of niet? - Horecamakelaar tijdens Corona blog #1

Horeca technisch failliet! Of niet? - Horecamakelaar tijdens Corona blog #1 Horecamakelaar tijdens Corona blog #1: Horeca technisch failliet! Of niet?
Het is nu september 2020, circa 6 maanden na de zeer ingrijpende “lockdown”. De kranten staan al maanden vol met titels als “Helft horeca technisch failliet” en “Horeca staat door Corona op omvallen”. Het CBS komt met cijfers waarin wordt gesproken over omzetdalingen die mij kippenvel doen geven als ik het lees.

Tijdens mijn werk spreek ik dagelijks verschillende horecaondernemers. Uiteraard vraag ik regelmatig hoe het gaat. Me realiserende dat niemand het geheel eerlijk zegt als het écht slecht gaat, is de stemming van bijvoorbeeld de restauranthouders (en vergelijkbare formules) gematigd positief. Het weer was goed, de Nederlanders die vakantie vierden in eigen land deden veel goeds en de grotere terrassen maakten het voor de meeste ondernemers mogelijk om acceptabele omzetten te maken. Zelfs met de 1,5 meter regel. Sommige bedrijven draaien zelfs méér omzet dan normaal, omdat ze hebben kunnen profiteren van de boost van vakantiegangers in eigen land of de “gedwongen” spreiding van gasten onder de verschillende horecabedrijven. Het zijn enkele van de positieve voorbeelden, te zien als we ons daarop richten. Het geeft ons hoop.

Is alles dan weer koek en ei?
Nee. De meeste grote groepen hebben nog steeds flinke omzetdalingen te verduren. Denk aan hotels (bijvoorbeeld met grote congresruimten of in steden als Amsterdam), kroegen, discotheken, cateringbedrijven en andere horecabedrijven zonder terras of met beperkte oppervlakten. Ik wil de problemen voor die kritieke groepen met de vorige alinea ook zeker niet bagatelliseren. De problemen zijn daar groot en daar moeten oplossingen voor blijven komen. Bij nieuwe problemen, nieuwe oplossingen. Enorm belangrijk blijft die focus op concrete oplossingen, om de kansen van overleven te maximaliseren. Die moeten in verhouding blijven staan met de maatregelen die we nemen om het virus de stoppen. Daar hoeven krantenkoppen ons niet op te wijzen. Daar is continu actie voor nodig! Door iedereen. Niet alleen overheid. Dat is de kern van dit verhaal.

Wat is de stemming onder de horecaondernemers?
De situatie lijkt te zijn ingedaald bij de horecaondernemers die ik spreek en ze laten zich niet meer zo snel gek maken door krantenkoppen. Zij focussen zich op de stappen die nodig zijn om deze tijd goed door te komen en zijn daar op de achtergrond druk mee bezig. Want ze zijn er nog, maar de winter en andere uitdagingen zullen nog komen. Oplossingen zoals terrasoverkappingen, zijn bijvoorbeeld cruciaal voor een deel van de horecabedrijven. Daarnaast kijkt men bezorgd naar de potentiële lokale maatregelen. Want hoewel de verspreiding slechts minimaal via de horeca lijkt te gaan, blijven de maatregelen de horeca flink treffen. Direct of indirect. Het grootste gedeelte van de media aandacht gaat naar de problemen en mogelijke rampscenario’s, maar zouden mijn inziens naar oplossingen moeten gaan. Waarom is er eigenlijk wel een OMT (landelijk) en veiligheidsregio (provinciaal/gemeentelijk) voor het indammen van het Coronavirus, maar geen denktank voor het indammen van de problemen die voortkomen uit de maatregelen tegen het Coronavirus? Een groep gevarieerde, deskundige mensen die zich binnen de overheid en gemeenten storten op oplossingen! Is dat niet net zo belangrijk? Ik wil hierbij dan ook oproepen om op welk niveau dan ook (gast, ondernemer, brancheorganisatie, gemeente, provincie, overheid, etc), te blijven focussen op acties & oplossingen. We weten nu allemaal wel hoe het ervoor staat, maar bepalen samen het antwoord op de titel van deze blog!

Wat doe ik zelf?
Ik probeer tegenwoordig hetzelfde te doen als de horecaondernemers. Ik laat me niet meer gek maken door krantenkoppen, onderzoeken of “aantal besmettingen”. Stoppen met speculeren, want er verandert iedere dag teveel om ook maar enigszins in te schatten wat de toekomst ons brengt en de informatie is vaak slechts een momentopname of een specifieke, eenzijdige benadering van een onderwerp. Morgen is alles anders en we hebben zelden alle informatie om iets objectief te beoordelen. Ik focus me op acties en oplossingen in mijn directe omgeving en kijk hoe ik mijn relaties zo goed mogelijk kan bijstaan. Uitwisseling van kennis en informatie. Het leggen van verbindingen. Bemiddelen tussen marktpartijen zoals huurders en verhuurders en het delen van persoonlijke ervaringen en mogelijke oplossingen. Vandaar ook deze blog.

Want als ik afgelopen tijd één ding heb geleerd, dan is het wel dat het belangrijk is om te blijven bij de kern van zaken. Positief te blijven, niet naïef te zijn en keihard bezig zijn met oplossingen voor problemen die we nu kennen.

Even vrijblijvend sparren of verder praten over deze blog? Kan ik je helpen een oplossing te steunen met mijn kennis en netwerk? Neem gerust contact met mij op!

Groet,

Nick Zuurbier
Eigenaar / Horecamakelaar
Van Alkemare Horecamakelaardij

Waarom deze blog?
Tijdens Corona gaat er veel – veelal negatief - nieuws rond en wordt er veel gespeculeerd. Van ondernemers tot banken en andere grote organisaties, iedereen probeert in de toekomst te kijken en te voorspellen wat de horeca staat te wachten. Vaak word ik gevraagd naar mijn gedachten en ervaringen over verschillende onderwerpen. In deze reeks van blogs deel ik mijn dagelijkse bevindingen. Kijk ik zo min mogelijk vooruit, maar voornamelijk naar “het nu” of terug naar wat ik in de praktijk met eigen ogen heb kunnen zien. Constant op zoek naar oplossingen voor problemen. Geen fabels, geen voorspellingen, geen verregaande onderzoeken, maar de persoonlijke ervaringen en overwegingen van één horecamakelaar in tijden van Corona. En sorry, ik ben vaak wat lang van stof…

« Terug

Nieuws & Social Media

  • Nieuws
  • Twitter
  • Facebook
Klik hier voor meer nieuws Like ons op Facebook Facebook Volg ons op Twitter Twitter
Webdesign - Techniek - Hosting: Qball Internet B.V.